پایگاه فرهنگی امام هادی (ع)
عنایت زیاد به تهجّد و شب زنده داری استاد مطهری
یکی از خصوصیات استاد مطهری عنایت زیاد به تهجّد و شب زنده داری بود و از دوران طلبگی تا آخر عمر، بدان پایبند بودند.
فرزند استاد شهید مطهرى مى گوید:
آن شبى که خبر ترور را شنیدیم همگى تا صبح بیدار بودیم.
ساعت دو و نیم بعد از نیمه شب بود که زنگ ساعتى که ایشان را مطابق معمول براى نماز شب بیدار مى کرد، به صدا در آمد ولى او در قید حیات نبود.
او نماز شبش را در میان خون مطهرش، زودتر از موعد نماز شب در تاریکى خیابان خواند.
آثار و لوازم عدالت
ﺑﻠﻰ: ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻣﻠﻚ، ﻭ ﻴﺮﺍﻳﻪ ﺁﻥ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﺳﻠﻄﺎﻥ، ﺍﺯ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﺭﻋﻴﺖ. ﻫﻴ ﺟﺎﻣﻪ ﺑﺮ ﻗﺎﻣﺖ ﺷﻬﺮﻳﺎﺭﺍﻥ ﺑﺮﺍﺯﻧﺪﻩ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻛﺴﻮﺕ ﻣﻌﺪﻟﺖ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭ ﻫﻴ ﺗﺎﺟﻰ ﺭﺧﺸﻨﺪﻩ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻓﺴﺮ ﻣﺮﺣﻤﺖ ﻧﻪ.
ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﻰ ﺩﺍﺩﺮ
ﻗﺒﺎ ﺩﺍﺷﺘﻰ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﻭ ﺁﺳﺘﺮ
ﻳﻜﻰ ﻔﺘﺶ ﺍﻯ ﺧﺴﺮﻭ ﻧﻴﻚ ﺭﻭﺯ
ﻗﺒﺎﺋﻰ ﺯ ﺩﻳﺒﺎﻯ ﻴﻨﻰ ﺑﺪﻭﺯ
ﺑﻔﺖ ﺍﻳﻦ ﻗﺪﺭ ﺳﺘﺮ ﻭ ﺁﺳﺎﻳﺶ ﺍﺳﺖ
ﻮ ﺯﻳﻦ ﺑﺬﺭﻯ ﺯﻳﺐ ﻭ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﺍﺳﺖ
ﻪ ﺯﺷﺖ ﺍﺳﺖ ﻴﺮﺍﻳﻪ ﺑﺮ ﺷﻬﺮﻳﺎﺭ
ﺩﻝ ﺷﻬﺮﻯ ﺍﺯ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻰ ﻓﻜﺎﺭ
اعمال شخص بی نماز
اگر شخصى تارک الصلوه باشد اعمال دیگر او هیچ سودى نمىبخشد.
رسول اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «مثل نماز مثل ستون خیمه مىباشد هر گاه ستون خیمه پا برجا باشد طنابها، میخها پرده سود مىبخشند؛ و هر گاه ستون شکسته شود نه طنابى، نه میخى و نه پردهاى (هیچ کدام) نافع نیستند».
همچنین حضرت در روایتى دیگر با صراحت می فرمایند: «روز قیامت اولین عمل بنده که به آن نظر مىشود نماز اوست اگر قبول شد به غیر نماز نظر مىشود واگر قبول نگشت به هیچ عمل او نظر نمىشود».
القاب شریف حضرت قائم(عج)
ﻨﺠﻢ (ﻏﺮﻳﻢ): ﺍﺯ ﺍﻟﻘﺎﺏ ﺧﺎﺻﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ، ﺷﺎﻳﻊ ﺍﺳﺖ. ﻭ (ﻏﺮﻳﻢ) ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻃﻠﺒﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺪﻫﻜﺎﺭ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻇﺎﻫﺮﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻟﻘﺐ ﻣﺜﻞ ﻏﻠﺎﻡ ﺩﺭ ﺗﻐﺒﻴﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺗﻘﻴﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻛﻪ ﻮﻥ ﺷﻴﻌﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻣﺎﻟﻰ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻳﺎ ﻭﻛﻠﺎﻳﺶ ﺑﻔﺮﺳﺘﻨﺪ ﻳﺎ ﻭﺻﻴﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺟﻨﺎﺑﺶ ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻟﻘﺐ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻏﺎﻟﺐ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺯﺭﻉ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﻭ ﺻﻨﺎﻋﺖ ﻃﻠﺒﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩ ﻨﺎﻧﻜﻪ ﺬﺷﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﻦ ﺻﺎﻟﺢ ﺩﺭ ﺫﻛﺮ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺴﻜﺮﻯ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ. ﻭ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﻰ ﺭﺣﻤﻪ ﺍﻟﻠّﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ: ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ (ﻏﺮﻳﻢ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺪﻫﻜﺎﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﻢ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺗﺸﺒﻪ ﺁﻥ ﺟﻨﺎﺏ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺷﺨﺺ ﻣﺪﻳﻮﻥ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﺨﻔﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺩﻳﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﻳﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﻮﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﻃﻠﺐ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺧﺬ ﻋﻠﻮﻡ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻊ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺗﺶ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﺁﻥ ﺟﻨﺐ ﻣﻰ ﺮﻳﺰﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﻘﻴﻪ ﺲ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻏﺮﻳﻢ ﻣﺴﺘﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺻﻠﻮﺍﺕ ﺍﻟﻠّﻪ ﻋﻠﻴﻪ.
منتهی_الآمال ، باب چهاردهم، فصل اول
چرا باید نماز بخوانیم ؟
پرسش: چرا باید نماز بخوانیم؟ نماز خواندن ما چه فایده ای برای خدا دارد؟
پاسخ استاد: گاهی افرادی سؤال می کنند فایده نماز خواندن ما برای خدا چیست؟ برای خدا چه فایده ای دارد که من نماز بخوانم؟ دیگری می گوید: شما می گویید من نماز بخوانم، نزد خدا اعلام بندگی کنم؛ مگر خدا نمی داند که من بنده اش هستم که مرتب بروم آنجا بایستم اعلام بندگی کنم، تعظیم کنم، چاپلوسی کنم تا خدا یادش نرود که چنین بنده ای دارد. اگر خدا یادش برود، چنین خدایی که خدا نیست. شما که می گویید خدا هرگز یادش نمی رود. پس عبادت کردن برای چیست؟ خیر، نماز برای این نیست که خدا یادش نرود چنین بنده ای دارد؛ نماز برای این است که بنده یادش نرود خدایی دارد؛ نماز برای این است که ما همیشه یادمان باشد که بنده هستیم، یعنی چشم بینایی در بالای سر ما وجود دارد، در قلب ما وجود دارد، در تمام جهان وجود دارد؛ یادمان نرود به موجب اینکه بنده هستیم خلقت ما عبث نیست؛ بنده هستیم پس تکلیف و وظیفه داریم.
استاد مطهری، آزادی معنوی، ص62
حکمت 278
امام علی (علیه السلام) فرمود: کار کمى که (با نشاط) آن را ادامه دهى امیدبخش تر از کار زیاد و خسته کننده است.
حکمت - 278
ارزش اعمال کم توأم با نشاط.
بسیارى افراد هنگامى که اهمیت و فواید کارى را مى شنوند ـ خواه فواید مادى داشته باشد یا معنوى ـ به آن هجوم مى آورند، به مقدار زیادى انجام مى دهند و خسته و وامانده شده و درنتیجه، از آن کار سرخورده مى شوند و اى بسا کمتر رغبت تکرار آن را پیدا مى کنند در حالى که اگر کار کمتر باشد و انسان آن را با میل و رغبت ادامه دهد بسیار مفیدتر است.
از مهلت الهی بترس
امام علی (علیه السلام) فرمود:
اى فرزند آدم! هنگامى که مى بینى پروردگارت نعمت هایش را پى درپى بر تو مى فرستد در حالى که تو معصیت او را مى کنى از او بترس (مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد).
حکمت - 25
از مهلت الهى بترس
امام (علیه السلام) در این سخن حکمت آمیزش به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد.
ﻣﺤﻨﺖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ
ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩه ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ «ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ» ﻣﺤﻨﺖ ﺬﻳﺮ ﻭ ﺁﺑﺪﻳﺪﻩ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺸﻴﺪﻥ ﺭﻧﺠﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺍﺫﻳﺘﻬﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺁﺯﺍﺭﻫﺎﻭ ﻛﻤﺒﻮﺩﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻭ ﺁﺭﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﻴﺎﻣﺒﺮ «ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ» ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺧﺮﻳﺪﻧﺪ.
ﺳﻪ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﺷﻌﺐ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺯﻧﺪﻲ ﻛﺮﺩﻥ، ﻫﺠﺮﺕ ﺍﺯ ﻣﻜﻪ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ، ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺟﻨﻬﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺗﺤﻤﻞ ﺁﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﻣﺮﺩﻡ، ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﻳﻜﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻳﺮﻱ، ﺷﺎﻫﺪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻳﻜﺪﻳﺮ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻣﺎ ﺧﺴﺘﻲ ﻧﺎﺬﻳﺮﻱ ﻭ ﻧﺸﺎﻁ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺷﺮﺍﺋﻂ، ﺍﺯ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻭ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﻣﺤﻨﺖ ﺬﻳﺮﻱ ﺍﻋﻀﺎﺀ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ «ﻋﻠﻴﻬﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ» ﺍﺳﺖ.
برگرفته از کانال قرآن و عترت
زبان مومن
یامبر صلى الله علیه و آله وسلم:
إنَّ لِسانَ المُؤمِنَ وَراءَ قَلبِهِ فَإِذا أَرادَ أَن یَتَکَلَّمَ بِشَیءٍ یُدَبِّرُهُ قَلبُهُ ثُمَّ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَ إنَّ لِسانَ المُنافِقِ أمامَ قَلبِهِ فَإِذا هَمَّ بِشَیءٍ أمضاهُ بِلِسانِهِ وَلَم یَتَدَبَّرهُ بِقَلبِهِ؛
زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگوید درباره آن مى اندیشد و سپس آن را مى گوید اما زبان منافق جلوى دل اوست هرگاه قصد سخن کند آن را به زبان مى آورد و درباره آن نمى اندیشد.
تنبیه الخواطر و نزهه النواظر معروف به مجموعه ورام، ج1، ص 106
آیه ۱۴۹ از سوره مبارکه انعام
آیه ۱۴۹ از سوره مبارکه انعام؛
برهان رسا
متن آیه؛
قلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاکُمْ أَجْمَعِینَ
ترجمه؛
ﺑﻮ : ﺩﻟﻴﻞ ﻭ ﺑﺮﻫﺎﻥ ﺭﺳﺎ [ﻛﻪ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﺩ، ﺍﻳﺮﺍﺩ، ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﻴﺴﺖ] ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻗﻄﻌﺎ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺟﺒﺮ] ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ.